Beter gevonden worden: Search Engine Optimization


Online aanwezigheid alleen is niet voldoende. Je wilt ook graag gevonden worden. Met behulp van Search Engine Optimization (SEO) wordt je site optimaal vindbaar in Google. SEO is een complex proces dat deels voorafgaand, deels tijdens en deels na de bouw van een site doorlopen wordt. Een gedeelte kun je als auteur zelf uitvoeren, het technische deel doet de bouwer van de site. Ga je verder dan heb je een SEO-specialist nodig.

Wat is Search Engine Optimization?

  1. Optimalisatie structuur en techniek
  2. Link building
  3. Description – beschrijving van de pagina
  4. Trefwoord analyse
  5. Content
  6. Microdata & richsnippets

 

1 – OPTIMALISATIE STRUCTUUR EN TECHNIEK

  • Zorg ervoor dat andere websites je site vermelden. Als anderen jou belangrijk vinden vindt Google jou ook belangrijk.
  • Koppeling met sociale media als Facebook, LinkedIn en Twitter.
  • Vermeldingen in portals en zoekpagina’s.
  • Adverteren: Search Engine Advertising (SEA).

 

2 – LINK BUILDING

  • Zorg ervoor dat andere websites je site vermelden. Als anderen jou belangrijk vinden vindt Google jou ook belangrijk.
  • Koppeling met sociale media als Facebook, LinkedIn en Twitter.
  • Vermeldingen in portals en zoekpagina’s.
  • Adverteren: Search Engine Advertising (SEA).

 

3 – DESCRIPTION – BESCHRIJVING VAN DE PAGINA

  • In korte heldere zinnen wordt de pagina beschreven. Dit verschijnt niet zichtbaar in je site maar wel bij de resultaten in Google.
  • De beschrijving moet dus ook wervend zijn, je wilt de zoeker verleiden tot bezoek aan jouw site.
  • De titel van de pagina verschijnt als de titel in Google; de blauwe hyperlink waarop men klikt.

 

4 – TREFWOORD ANALYSE

  • Inventarisatie van interessante trefwoorden.
  • Vaststelling van het zoekvolume op die trefwoorden.
  • Enz.
  • Tools

 

5 – CONTENT

  • Google waardeert goede content. Zorg voor helder beschrijvende titels en tekst.
  • Goede content is snel te scannen. De gemiddelde bezoeker klikt immers binnen enkele seconden weer weg van je pagina.
  • Gebruik daarom korte zinnen, spreektaal, bullets, tussenkopjes.
  • Maak je punt snel duidelijk. Zorg dat de (be-)zoeker dat vindt wat hij komt halen.

 

6 – MICRODATA & RICHSNIPPETS

  • Microdata is simpel gezegd het optimaliseren van de communicatie tussen zoekmachine en site. Ze helpen de Google Robot begrijpen wat met welke tekst wordt aangeduid.
  • Hiervoor gebruik je een speciale set HTML5 tags.
  • Door deze te integreren in de pagina’s van een site, kan je meer relevante informatie doorgeven aan de zoekmachines.
  • Hierdoor kunnen de zoekmachines rich snippets (rijk vormgegeven previews) tonen.
  • Test tool

DELEN:

Geef een reactie