Positionering, Identiteit en imago

Wat wil ik zijn en hoe word ik dat?
En word ik dan ook zo gezien?

Positionering, Identiteit en imago: Een scherpe positionering is van levensbelang voor elke organisatie. Van daaruit kun je gaan zorgen voor een heldere bedrijfsidentiteit. Dat draagt weer bij aan een goed en juist imago in de markt. Met deze aanpak geef je invulling aan de drie grote vragen:

  • Wat wil ik?
  • Hoe word ik wat ik wil zijn?
  • Word ik dan ook zo gezien?

Positionering

Positionering gaat in op de vraag ‘Wat willen wij?’ We onderscheiden hierin vier elementen: missie, visie, kernwaarden en merkwaarden.

  • Missie: Het hogere doel; ons bestaansrecht; waar doen we het eigenlijk voor?
  • Visie: Onze bijzondere kijk op markt en klanten, vertaald in activiteiten en doelen.
  • Kernwaarden: Onze kernkwaliteiten; waarin blinken wij uit?
  • Merkwaarden: Wat willen wij uitstralen? Ons karakter, onze stijl en persoonlijkheid.

Positionering, Identiteit en imago

Jouw positionering moet zichtbaar en voelbaar worden in je identiteit (merkidentiteit of corporate identiteit). Dit is het totale beeld van een merk of organisatie, zoals we dat tot uiting laten komen in branding/vormgeving, communicatie en prestaties/gedrag.

Branding

Met branding wordt je positionering vertaald naar symbolen die het gedachtegoed, de energie van organisatie of merk representeren. Organisaties en merken staan er bol van: logo’s zijn de meest bekende symbolen, maar ook productdesign, verpakkingen, kleuren en grafische elementen. De symbolen verschijnen op fysieke objecten als wagenpark, gevel en ontvangsthal, maar vooral in de communicatie-uitingen.

Imago

Werken aan identiteit levert een bijdrage aan het juiste imago in de markt. Imago slaat op pure naamsbekendheid, maar veel meer nog op reputatie. Imago is het beeld en waardeoordeel dat klanten en andere publieksgroepen hebben van je organisatie. Het kan je maken en breken!

Meer weten over Positionering, Identiteit en Imago? Lees ons WhitePaper

DELEN:

Geef een reactie