Effectief contact leggen met bezoekers


Ga je deelnemen aan een beurs, informatiemarkt of ander evenement?
Met deze 10 tips voor effectief contact leggen wordt het een succes!

 

1 – Wees doelgericht

Je deelname aan een evenement heeft een helder doel: zorgen voor nieuwe klanten of, in geval van personeelswerving, nieuwe collega’s. Heel je optreden moet daarop gericht zijn.

 

2 – Wees zelf herkenbaar

Draag een naambadge (met logo) en eventueel bedrijfskleding (bijvoorbeeld shirt, jack, pet).

 

3 – Stap op de bezoeker af

Blijf niet veilig achter de tafel of balie zitten. Ga effectief contact leggen: ga er eens vóór staan en spreek voorbijlopende bezoekers actief aan.

 

4 – Organiseer een activiteit in je stand

Je krijgt meer bekijks met een productdemonstratie, optreden, prijsverloting of weggeef actie.

 

5 – Geef iets weg en vraag dan iets terug

Mensen worden ontvankelijker voor een boodschap als ze iets krijgen. Er ontstaat dan een licht gevoel van verplichting. Speel slim in op dit psychologische effect! Een presentje hoeft niet altijd iets fysieks te zijn. Het kan ook een glimlach, een beleefde groet, een complimentje of echte interesse zijn.

 

6 – Begin het gesprek met open vragen

Het eerste contact leggen is vaak het moeilijkste. Dit wordt een stuk makkelijker door open vragen te stellen. Met open vragen komt het gesprek makkelijker op gang en leer je de bezoeker snel kennen. Je weet dan snel of je in gesprek bent met iemand die potentieel interessant is. Voorbeelden van open vragen: “Wat is de reden dat u dit evenement bezoekt?” “Waar kent u ons van?” “Waar gaat uw belangstelling naar uit?”

 

7 – Verplaats je altijd in de bezoeker

Het is verleidelijk om jezelf als uitgangspunt te nemen, maar als je iets onder de aandacht wilt brengen of verkopen draait het niet om ikke, ikke, ikke. Verplaats je echt in de bezoeker, zijn/haar behoeftes, wensen en plannen. Daarna kun je aangeven hoe jouw organisatie – jouw product of dienst – daarbij past. Dat is effectief contact leggen.

 

8 – Maak snel duidelijk wat jouw organisatie onderscheidt

Heb je een idee op welke manier de bezoeker mogelijk interessant is als toekomstige klant (zelf of iemand in zijn/haar omgeving) of toekomstige collega, maak dan duidelijk welke voordelen jouw organisatie biedt. Doe dat niet in een oeverloos verhaal vol uitweidingen, maar hou het praktisch en concreet.
Ook in deze gespreksfase geldt: laat vooral de bezoeker vertellen! Als je gepassioneerd op een evenement staat, loop je waarschijnlijk over van enthousiasme. Daar is niets mis mee, zolang het je doelstelling niet in de weg zit. Vertel bezoekers daarom niet alles wat je weet, maar concentreer je op het belangrijkste. Wat wil je dat bezoekers écht onthouden?

 

9 – Maak je verhaal zichtbaar

Vertel je verhaal aan de hand van online beeldschermpresentaties of folders.

 

10 – Zorg voor een vervolg

Is er interesse bij de bezoeker en bevat het gesprek aanknopingspunten voor een vervolg, zorg dan voor een goede en snelle opvolging:

  • Geef een visitekaartje mee.
  • Zorg voor het vervolg, bijvoorbeeld terugbellen, extra informatie mailen, een afspraak voor een vervolggesprek. Vergeet niet om de nodige contactgegevens te vragen en maak een korte notitie, zodat je het gesprek inhoudelijk goed kunt opvolgen.
NIEUWSBRIEF
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief, we mailen ± 4 x per jaar. En uitschrijven kan altijd!

DELEN:

Geef een reactie