Adresbestand voor je e-mail Nieuwsbrief

Tips voor e-mailadressen verzamelen en behouden

Communicatie verschuift steeds meer van offline naar online. E-mailadressen verzamelen en behouden is één van de belangrijkste marketingactiviteiten die je kunt doen. Je werkt aan de relatie met je klanten en prospects. Daarmee bouw je iets op, wat door geen enkele concurrent zomaar in te halen is. Besteed er dus aandacht en energie aan, het is het waard!
Wie klanten en prospects rechtstreeks wil benaderen, loopt aan tegen de ‘opt-in of opting in-wetgeving’. Je mag niet zomaar meer een e-mailtje sturen, behalve aan eigen klanten. De geadresseerde moet daar nadrukkelijk toestemming voor geven. De grote vraag luidt dus: hoe kom je legaal aan een adresbestand voor je e-mailnieuwsbrief?

Hoe kom je legaal aan e-mailadressen?

  1. Verzamel wat je al hebt voor je begint
  2. Gebruik je eigen website
  3. Gebruik je nieuwsbrief
  4. Benut persoonlijke contacten
  5. Benut telefonische contacten
  6. Benut beursdeelname
  7. Benut je deelname aan seminars, congressen etc.
  8. Besteed aandacht in je (papieren) uitgaven aan de nieuwsbrief.
  9. Behoud abonnees

 

1. Voor je begint

  • Voor je extern begint met het verzamelen van e-mailadressen en abonnees voor je nieuwsbrief, doe je er verstandig aan te kijken wat je al hebt binnen de organisatie. Idealiter heb je hiervoor al een CRM-systeem.
  • Vraag ook medewerkers van je eigen en andere afdelingen naar e-mailadressen van relaties.

 

2. Gebruik je eigen website

Je website biedt allerlei aanknopingspunten om bezoekers te interesseren voor je nieuwsbrief.

  • Zorg dat de verwijzing naar de nieuwsbrief prominent op de website aanwezig is, met een duidelijke call to-action. Verstop hem niet.
  • Zorg voor een heldere en snelle aanmeld mogelijkheid.
  • Plaats bij informatiepagina’s een verwijzing naar de aanmeldpagina: “Meer over dit onderwerp en aanverwante zaken treft u regelmatig aan in onze nieuwsbrieven. Schrijf u nu gratis in”.
  • Vraag niet meer gegevens dan strikt noodzakelijk voor het versturen van de nieuwsbrief. Andere interessante gegevens voor je adresbestand komen later wel.
  • Benadruk dat de nieuwsbrief gratis en vrijblijvend is. Verwijs naar jouw privacyreglement en neem een tekst op over het gebruik.
  • Geef bij elke online aanvraag (offerte, aanvraag brochure, vragen etc.) standaard de mogelijkheid om in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief.

 

3. Gebruik je nieuwsbrief

Als je al een nieuwsbrief hebt, maak daar dan gebruik van.

  • Vraag je medewerkers abonnee te worden en vraag hen de nieuwsbrief door te sturen naar vrienden, kennissen en relaties die binnen je doelgroep vallen.
  • Bouw een mogelijkheid in om de nieuwsbrief gemakkelijk door te sturen. Zet hiervoor een speciale button in de nieuwsbrief.

 

4. Benut persoonlijke contacten

Je komt in allerlei situaties nieuwe relaties tegen. Zonde om die contacten zomaar voorbij te laten gaan. Trek er profijt van.

  • Prijs bij alle (nieuwe) contacten standaard de mogelijkheden van je nieuwsbrief aan.
  • Vraag visitekaartjes aan mensen binnen je netwerk (vraag wel mondeling of hij er geen bezwaar tegen heeft om een nieuwsbrief te krijgen).
  • Ieder contactmoment met één van je medewerkers kan een e-mailadres opleveren. Het maakt niet uit of het een verkoper, servicedesk medewerker of iemand van de technische dienst is.

5. Benut telefonische en mail contacten

  • Zorg ervoor dat alle medewerkers bij hun telefoontjes standaard vragen of men al geabonneerd is op de nieuwsbrief.
  • Vermeld de aanmeldmogelijkheid in e-mailberichten van alle medewerkers. Neem dit op in de digitale handtekening.

 

6. Benut beursdeelname

Het deelnemen aan een beurs biedt ongekende kansen. Er komt immers publiek dat geïnteresseerd is in het onderwerp van de beurs. Dus in principe ook in jouw producten of diensten.

  • Maak van het verzamelen van e-mailadressen/aanmeldingen voor de nieuwsbrief een expliciete beursdoelstelling.
  • Instrueer je standbemanning bezoekers op de nieuwsbrief te wijzen.
  • Zet een doos o.i.d. aan de rand van de stand met de uitnodiging een visitekaartje te deponeren. Wie dat doet maakt kans op een prijs en krijgt in ieder geval de nieuwsbrief. Vermeld dit duidelijk, zodat er geen misverstand over kan ontstaan.
  • Organiseer een actie op de stand. Bezoekers mogen alleen meedoen als zij zich abonneren op de nieuwsbrief.

 

7. Benut je deelname aan seminars, congressen etc.

Of je er nu als spreker of als deelnemer bent, een dergelijk evenement biedt ongekende kansen om e-mailadressen te verzamelen. (lees ook “Effectief contact leggen met bezoekers“)

  • Verzamel visitekaartjes tijdens dit soort evenementen. Vraag de relatie mondeling of het goed is dat hij een nieuwsbrief krijgt toegezonden.
  • Organiseer je zelf een seminar of event, biedt inschrijvers dan ook de mogelijkheid van inschrijven op de nieuwsbrief.

 

8. Besteed aandacht aan de nieuwsbrief in je (papieren) uitgaven, correspondentie en reguliere mailingen

  • Maak gebruik van je drukwerk (folders etc), om je digitale nieuwsbrief onder de aandacht te brengen.
  • Gebruik reguliere mailings om de nieuwsbrief onder de aandacht te brengen.
  • Promoot je nieuwsbrief bij offertes, orderbevestigingen en productleveringen.
  • Print op je facturen een verwijzing naar de nieuwsbrief.

 

9. Behouden van abonnees

Net zo belangrijk als het werven van nieuwe abonnees is het behouden van bestaande. Steek daar ook de nodige tijd en energie in! Hier volgen nog wat laatste tips:

  • Verschijn regelmatig.
  • Blijf zorgen voor een aantrekkelijke content. De abonnee moet het gevoel hebben dat hij iets mist als hij de nieuwsbrief niet meer zou ontvangen.
  • Maak (onderwerpen van) de nieuwsbrief interactief. Lok reacties uit en publiceer die ook. Geef abonnees de mogelijkheid om vragen te stellen of onderwerpen aan te dragen waar je in een volgende nieuwsbrief aandacht aan besteedt.
  • Personaliseer de nieuwsbrief (aanhef).

DELEN:

2 Comments

  • Johnd241
    maart 2, 2017 at 5:13 am 

    Howdy! Would you mind if I share your weblog with my twitter group? Theres lots of people that I think would truly enjoy your content material. Please let me know. Thanks gaefkdkfedad

  • Smithd748
    maart 2, 2017 at 5:13 am 

    Somebody necessarily lend a hand to make significantly posts I might state. This is the very first time I frequented your website page and thus far? I surprised with the analysis you made to make this actual publish incredible. Magnificent job! gegbgbaddkfeaged

Geef een reactie